top of page
  • תמונת הסופר/תfixline

איזה חומרי יצירה הכי אהובים על ילדים? מטפלת באומנות משתפת

עודכן: 6 במרץ 2023

חומרי היצירה הכי טיפוליים לילדים, מאת מירה זהבי-פלג מטפלת באמנות

טיפול באמנות יכול להיות פעילות מהנה ומרתקת לילדים בכל הגילאים, ויש מגוון חומרים שהם יכולים להשתמש בהם כדי ליצור את יצירות האמנות שלהם.


אני מירה ואני מטפלת באמנות לילדים עם ניסיון משנת 2003. טיפלתי באלפי מטופלים מכל הגילאים ובמאמר זה אביא את חומרי היצירה הפופולריים ביותר לילדים בגיל הרך ועד גילאי נוער, עם כמה תובנות על הדרך. לאורך השנים, גיליתי מה פופולרי יותר או פחות ומה מהות השוני של כל חומר עבור הילד בטיפול.

מניסיוני, האמנות היא מדיה חשובה ועיקרית בטיפול בכלל ובעיקר בעבודה עם ילדים, הדאגה למגוון של חומרים ומגוון של צבעים היא שתהפוך את חוויית הטיפול לעשירה ומאפשרת יותר.


צבעים טיפוליים

ישנם סוגים רבים של צבעים שילדים יכולים להשתמש בהם, צבעי פסטל, צבעי מים, צבעי גואש, אקריליק וצבעי שמן. הצבעים יהפכו את חוויית היצירה והטיפול למסקרנת, מזמינה, חוויה שתספר את סיפורו האישי של כל ילד. מגוון נכון המותאם לילד ולשלב בו הוא נמצא, בחייו, בטיפול ובתהליך העבודה בכל מפגש יאפשר לילד להתבטא בקלות ולתת לדמיון שלו לפרוח, מניסיוני ההתאמה הזו חיונית לתהליך העבודה הטיפולית.


הגואש, האקריליק והמים הם צבעים נפוצים יותר כיוון שצבעים אלה מציעים מגוון רחב של שימושים, מה שהופך אותם לאפשרויות נהדרות לילדים בכל הגילאים. צבעי הפסטל מתחלקים לצבעי פסטל שמן וצבעי פסטל יבש. עם אינטואיציה נכונה יכולה מטפלת באומנות להבין מתי הילד יכול להכיל צבע שנמרח בקלות כגון גואש אך לא יכול להכיל את היכולת של הגואש ללכלך או להישפך. על כן צבעי פסטל שמן יתאימו יותר במקרה זה, הילד ימרח בקלות יתרה את הצבע ויצור עבודה צבעונית וחיה יותר.


מטפלת באומנות מנוסה יכולה לזהות מתי הילד צריך להתנסות בהכלה של לכלוך, הדרגתיות נכונה תהיה להתחיל איתו בצבע פסטל יבש אשר מלכלך אבל מתנקה בקלות. האבק אותו הפסטל היבש יוצר בתהליך העבודה אף הוא מאתגר את יכולת הילד להכיל לכלוך ולהגמיש את הוויסות החושי שלו. הכל על פי הצורך של הילד בשביל הטיפול. לעומתם, צבעי שמן אינם נפוצים בעבודה עם ילדים, אמנם יש חיוניות בצבע אך היתרון שלהם בעבודה הוא תהליך הייבוש האיטי שלהם.


במידה והילד כן מתחבר לצבעים אלו ולתהליך הייבוש שהוא איטי במיוחד ואף יכול לקחת שבועות, הציור נשאר "טרי" מפגישה לפגישה, וניתן לבצע תוספות ושינויים רבים ואף בשכבות העמוקות של הצבע,

כך הציור נשאר "חי" משבוע לשבוע.



טושים:


ילדים נהנים להשתמש בטושים כדי ליצור בקלות צבעים עזים ותוססים אשר מתקבעים מיד על הנייר, וניתן להשתמש בהם על מגוון משטחים, כולל נייר, קרטון ובד. טושים הם קלים במיוחד לאחיזה לילדים, מה שהופך אותם לאפשרות נהדרת לילדים שעדיין מפתחים את המוטוריקה העדינה שלהם.

בנוסף, מנעד הצבעים המסודר והרחב אשר מתגלה ברגע שפותחים קופסה של טושים צבעוניים פוער עיניים ומגדיל חיוך אצל כל ילד. בנוסף, לרוב מדובר בחומר לא יקר במיוחד אז הוא משמעותית נגיש יותר.


עפרונות:


עפרונות הם בחירה קלאסית לילדים צעירים יותר והם זמינים במגוון רחב של צבעים. כולנו יודעים כי העפרונות הם כלי לשליטה טובה יותר בקו או בבניית צורות שנדרש שיהיו מדויקות. לכן הפופולריות בקרב אדריכלים לדוגמא. העפרונות קלים לאחיזה וחלקם אינו דורש חידוד (עפרונות גרפיט לדוגמה) מה שהופך אותם לאפשרות נהדרת עבור ילדים צעירים יותר. לילדים בגילאים בוגרים יותר המעוניינים ברישומי שחור ולבן יש לדוגמה סטים של עפרונות גרפיט אשר הוא חומר מאוד נוח לעבודה בשל המרקם המיוחד שלו.


עפרונות צבעוניים:


עפרונות צבעוניים הם מדיום מדויק יותר המתאים ליצירת ציורים מפורטים ולבניית שכבות של צבעים ביתר קלות. עפרונות צבעוניים מציעים מגוון רחב של צבעים ומגוון של אופציות לאחיזה קלה, מה שהופך אותם לאפשרויות נהדרות לילדים שעדיין מפתחים את המוטוריקה העדינה שלהם.


חימר:


חימר הוא מדיום מישוש המאפשר לילדים לפסל ולעצב את יצירותיהם, וניתן ליצור בו אמנות דו-ממדית וגם תלת-ממדית. קל לעבוד עם מוצרי החימר, הם יתקשו לאחר כמה שבועות אך ניתן לזרז את הייבוש ולאפות אותם בתנור מיוחד עד שיתקשו. מה שהופך אותם לאפשרות נהדרת לילדים שנהנים ליצור בפיסול.


מספריים, דבק וחומרי קולאז':


חומרים אלה נהדרים ליצירת אמנות מדיה מעורבת, והם מאפשרים לילדים להתנסות בפעילויות של מוטוריקה עדינה ולשכלל אותה וליצור טקסטורות ושכבות שונות ביצירות האמנות שלהם כמו בבניית קולאז'.

מוצרים אלה קלים לשימוש ובטוחים לילדים, מה שהופך אותם לאפשרות נהדרת ליצירת פרויקטים של אמנות במדיה מעורבת, כגון קולאז'ים או סידור חלקי מגזרות על משטחים צבועים.



לסיכום, ישנם חומרים רבים שילדים יכולים להשתמש בהם כדי ליצור אמנות במפגשי טיפול באמנות, וההעדפות שלהם תלויות לרוב בגיל ובתחומי העניין שלהם. על ידי הצעת מגוון של חומרים, ילדים יכולים לחקור ולהביע את עצמם בצורה יצירתית, למצוא באילו מדיומים הם הכי נהנים להשתמש.


עצת זהב עבור הורים ממטפלת באומנות


בניגוד לעבר, כיום יש מגוון רחב של חומרי יצירה הנשטפים בקלות במים.

חשוב לבדוק לפני כי הטושים והדבקים ניתנים לשטיפה במים רגילים ובכך להקל על הילד לסיים את הפעילות מבלי להיות ימים לאחר מכן עם שאריות צבע או דבק על כפות הידיים או הבגדים.


אין בכך רע שהאמנות תשאיר סימנים אך מסיבות מובנות לעיתים ההורים מעדיפים כי לפחות רוב האמנות תישאר על הדף.



קצת על כותבת המאמר


הכותבת מירה זהבי-פלג היא מטפלת באומנות עוד משנת 2003, וטיפלה במטופלים בעמותות, בתי חולים, וכרגע היא נמנית בצוות המקימים של מרכז מיט"ב לבריאות הנפש.



רפרנסים

מאמרי המחקר האלו שצירפתי עבורכם מספקים מידע רב ערך על החשיבות של אספקת מגוון חומרי יצירה לילדים בטיפול באמנות.


ממליצה לקרוא אותם כדי להבין לעומק את היתרונות השונים של טיפול באמנות לילדים.


"התפקיד של חומרי אמנות בהתפתחות היצירתית של ילדים" מאת E. Hetland ו-J. Winner (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220270701369868) - מאמר זה דן בתפקידם של חומרי אמנות ביצירה לילדים וכיצד חומרים שונים יכולים לתמוך בחקירה ובביטוי עצמי של ילדים.


"היתרונות של טיפול באמנות לילדים" מאת האגודה האמריקאית לטיפול באמנות (https://www.arttherapy.org/about-art-therapy/benefits-of-art-therapy/) - עמוד זה מאת האגודה האמריקאית לטיפול באמנות מתווה את היתרונות השונים של טיפול באמנות לילדים, כולל הגברת הביטוי העצמי ושיפור הוויסות הרגשי.


"טיפול באמנות עם ילדים: מדריך מקיף" מאת C. Malchiodi (https://www.guilford.com/books/Art-Therapy-with-Children/Cathy-Malchiodi/9781462530253) - ספר זה מספק מדריך מקיף לאמנות טיפול עם ילדים וכולל מידע על חומרים, טכניקות ואסטרטגיות לעבודה עם ילדים בגילאים ויכולות שונות.


"חומרי אמנות וטכניקות לילדים: מדריך למורים והורים" מאת ג'יי הינסוורת' וא' קיי (https://www.routledge.com/Art-Materials-and-Techniques-for-Children-A-Guide- for-Teachers-and-Parents/Hainsworth-Kay/p/book/9780415836114) - ספר זה מספק מדריך לחומרי האמנות והטכניקות השונות המתאימות לילדים, כולל מידע על אופן השימוש בכל חומר וכיצד להתאים טכניקות לגילאים ויכולות שונות.



342 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page