top of page
  • תמונת הסופר/תfixline

5 טיפים מנצחים לציור בצבעי שמן (שישדרגו לכם את הסגנון)

עודכן: 28 בפבר׳ 2020



אם מעולם לא למדתם לנגן... ישיבה עם קבוצת מוזיקאים המשתמשים במונחים טכניים כדי לתאר את עבודתם יכולה להפוך למערבולת של שפה מבלבלת...


מצב דומה יכול להתרחש כשמדברים עם אמנים וציירים: למצוא את עצמך בשיחה שבה דנים ביתרונות של קנבס לעומת פשתן, או משתפים מתכונים לג'סו ביתי, המלצות על מברשות ומכחולים, וטכניקה שנקראת "רטוב-על-רטוב."

שפע השפה שמלווה את עולם הציור עשוי להרגיש תחילה מאיים, אבל אם תקדישו זמן להכיר את המונחים ואת שיטות העבודה המומלצות, תוכלו להשתמש במדיום בן מאות השנים בקלות.


בין אם אתם ציירים מתחילים, או אמנים שעובדים בדרך כלל במדיום אחר, כמו אקריליק או צבעי מים, ייקח קצת זמן ללמוד את התכונות הספציפיות של צבע השמן - ובמיוחד לעכל את זמן ייבושו האיטי ויישום כללים קפדניים לעבודה בשכבות.


בציור בצבעי שמן כמו בכל מדיום, כדאי להעניק לעצמכם מקום לניסוי וגילוי... אז בואו נתחיל.



1. ציירו בבטחה



לפני שתתחילו, חשוב ביותר לקחת בחשבון היכן תעבדו. חומר כמו טרפנטין למשל, פולט אדים רעילים העלול לגרום לסחרחורות, עילפון, ולאורך זמן, בעיות נשימה. טרפנטין הוא גם דליק מאוד, ואפילו סמרטוטים שספגו את החומר עלולים להצית את עצמם אם הם לא מטופלים כראוי.

הפיגמנטים בצבע השמן מכילים לרוב כימיקלים מסוכנים הניתנים לספיגה דרך העור, לכן עליכם ללבוש כפפות מגן ובגדים. ישנה חשיבות עליונה שתעבדו במרחב מאוורר.


אמנים מקצועיים מזמינים פריטי לבוש מסוימים ולאט לאט מפתחים מלתחה ייחודית להם. שלבים אלה אולי נראים קטנים או ברורים מאליהם, אך הם יכולים למנוע חשיפה כרונית לחומרים רעילים, ודאגות בריאותיות לכל החיים.



2. למדו להכיר את החומרים שלכם



לאחר שדאגתם לסביבת עבודה בטוחה ונעימה, תוכלו להתחיל לבחור איזה חומרים וכלים אתם הכי אוהבים. אנחנו ממליצים לציירים המתחילים לעבוד עם צבעי שמן להשתמש בחומרים הבאים:

  • מבחר מברשות

  • סמרטוטים

  • פלטה לערבוב צבעים

  • משטחים לצביעה

  • פריימר

  • טרפנטין

  • שפופרות צבע

בשביל מרגו ואלנגין, ציירת שלימדה ברחבי בריטניה, הכלי החשוב ביותר הוא המברשת.

"אם תטפל היטב במברשות שלך, הן יציירו כל חייך"

התחילו עם סוגים שונים, חפשו מברשות שונות בצורתן - צורות עגולות, מרובעות ומאווררות.

מרגו ממליצה לקנות את המברשות באופן אישי בחנות, ולא ברשת. משום שבדרך זו תוכלו להתבונן פיזית בתכונות ובהבדלים במברשות לפני שאתם רוכשים אותן.


ולגבי לצבעים, מומלץ להשקיע בצבעים פחות יקרים בשלב ראשון. צינור צבע שמן באיכות גבוהה של 37 מ"ל יכול להיות יקר, ולכן עדיף לקנות צבעים זולים יותר בזמן שאתם עדיין מתאמנים ומתנסים.

בהמשך הדרך תוכלו למצוא אילו מותגים וצבעים אתם אוהבים.


להשלמת הציוד ריכשו סכין פלטה שאיתה מערבבים את הצבעים - ביצוע פעולה זו בעזרת מברשת עלולה לגרום נזק לזיפים שלה לאורך זמן.


צבע שמן מתייבש לאט מאוד, וגם אם המשטח מרגיש יבש, הצבע שמתחתיו עדיין עשוי להיות רטוב. כשמשתמשים בצבע על בסיס שמן, זכרו תמיד את שני הכללים האלה:


  1. בשכבות הצבע הראשונות השתמשו בצבע לא מדולל - שכבות עבות של צבע היישר מן השפופרת. בשכבות הבאות התחילו להוסיף שמן לצבע (או מדיום אחר) ווציירו בשכבות דקות ושמנוניות יותר.

  2. לעולם אל תשימו שכבה של אקריליק על שמן. אחרת, שכבות הצבע יתייבשו בצורה לא אחידה, ועם הזמן, פני השטח של הציור ייסדקו.



3. הגבילו את פלטת הצבעים



כשתלכו לקנות צבעים, סביר להניח שתפגשו בחנות קשת צבעונית של גוונים בגודל כל הקיר.

במקום לרכוש כל צבע שתרצו לכלול בציור, התחילו עם כמה - בחרו בתשומת לב את השפופרות והתמקדו ב2-3 גוונים.


אם אינכם מכירים את תורת הצבעים, נסו להכין תרשים כדי לראות כיצד הצבעים מתערבבים:

התחילו ע"י ציור של גריד (רשת של קווים מאוזנים ומאונכים) ואז מקמו את כל הצבעים בחלק העליון והתחתון. עבור כל ריבוע, ערבבו כמויות שוות של הצבעים עד למילוי התרשים עם כל שילובי הצבעים האפשריים.


4. נסו לצייר עם סכין פלטה



התרגיל מספר 1 שמומלץ לציירים חדשים הוא ליצור ציור בעזרת סכין פלטה במקום מברשות.

השימוש בסכין פלטה מאלץ להתרחק מרעיונות של דיוק וקו וגורם להתמקד באופן בו הדחיפה והמשיכה של הצבעים והצורות יכולים ליצור תמונה.

כך משתחררים מתפיסות קודמות של "איך ציור אמור להיראות" ומתנסים בחומרים ביד חופשית.


מומלץ לעבוד על משטח בגודל של לפחות 20*30 סנטימטר, מכיוון ששטח גדול יותר מאפשר לעשות סימונים גדולים ובטוחים ובכך למקסם את ההתנסות.



5. ציירו את אותו נושא שוב ושוב



אם אתם דבקים בציור של אותו נושא במשך תקופה ארוכה, תשוחררו מהלחץ "לבחור" מה יהיה נושא הציור שלכם ובמקום זה, החשיבה היצירתית שלכם תבוא לידי ביטוי באופן הנחת הצבע.


כאשר תשומת הלב ממוקדת בטכניקות של הציור עצמו, אפשר להתחיל לשים לב לכל משיכת המכחול - כיצד היא מכוונת ליצירת אור, כמה היא עבה או דקה, או מה היא מסמלת עבורכם.


כאשר מסתכלים על ציור גמור, אפשר לראות את סימני המברשת וללמוד באיזה סוג מברשות השתמש האמן... המחווה שהצייר מבצע על הבד נותנת לו את החותם הייחודי שלו ומצביעה על הסגנון האישי.



ואחרי כל ההסברים האלה, כל מה שנותר לכם הוא להתחיל לצייר! אז למה אתם מחכים?


בהצלחה!



6,212 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page